Sportdag voor de Okiyooschool en de Hidischool

In juni 2023 gaan we weer naar Ethiopië. Ook dan wordt de jaarlijkse sportdag georganiseerd.

Sport verbindt en sport verbroederd. Maar voor Ethiopiers is (hard)lopen niet altijd een sport geweest maar meer een noodzakelijk kwaad.

Ethiopiërs zijn ontzettend goed in hardlopen. De eerste gouden medaille voor heel Afrika was voor Abebe Bikala uit Ethiopië, die in 1960 in Rome zonder schoenen de Olympische marathon won. Veel Ethiopische kinderen beginnen al vroeg aan hun training zonder het te beseffen. Zo lag de familieboerderij van Haile Gebrselassie zo’n 10 km van zijn school in Asella, 130 km ten zuiden van Addis Abeba. Zonder auto of bus bleef maar één optie over: lopen. ‘Hardlopen begon niet voor de lol of voor wedstrijden, maar gewoon als dagelijkse bezigheid’, vertelt hij.

Recent nog heeft onze Nederlandse/Ethiopische Sifan Hassan de world marathon championship van London gewonnen! Sifan komt van origine uit de regio van Hidi.

We willen de kinderen in Deda en Hidi meegeven dat veel atleten uit Ethiopië komen die voor hen een voorbeeld kunnen zijn. Maar bovenal willen we ze een feestelijke en plezierig dag geven.

Getu is op dit moment bezig met de voorbereiding voor de sportdag. Dit keer zullen de Okiyooschool en de Hidischool “strijden” om wie de beste atleten zijn en wie het beste voetbalteam heeft. Natuurlijk wordt het ook vooral leuk! Voor alle kinderen is er eten en drinken. De moeders gaan voor het eten injera en saus maken, de vaders helpen Getu met het regelen van drinken en fruit op deze sportdag.

Om de atleten nog meer aan te moedigen en te stimuleren om door te gaan met sporten gaan we met de beste 24 meisjes (3 per gelopen afstand, er worden 4 afstanden gelopen per school) en de beste 24 jongens nieuwe sportschoenen kopen.

Bekijk hieronder de filmpjes van de voorbereidingen van de sportdag.

Om dit alles te realiseren hebben we € 960 nodig voor de schoenen (ongeveer 20 euro per paar) en € 675 voor het eten en drinken voor alle kinderen en docenten van beide scholen.

Totaal € 1635 om de kinderen van de Okiyooschool en de Hidischool een onvergetelijke dag te bezorgen.

Laat deze kinderen stralen en help mee!

Doneer uw bijdrage op rekeningnummer NL09 INGB 0008 0218 55 tnv Stichting Dessi Tuji  ovv sportdag of gebruik de doneer knop op de website.