Sportdag 2023

Mondkapjes

Bibliotheek

De eerste 5 jaar!

De dorpen Deda en Hidi liggen vlakbij de stad Debre Zeit. De Okiyoo school in Deda, de Hidischool in Hidi en de Hora Kilole school (Borora) zijn neergezet door de overheid. Voorheen moesten de kinderen dagelijks (!) lange afstanden afleggen om in een naburig dorp naar school te gaan. Dit had tot gevolg dat weinig kinderen naar school gingen. Nu gaan er bijna 1.800 kinderen naar de scholen in Deda en Hidi.

In Menz zijn ze jaren geleden gestart met de bouw van een school. Het fundament ligt er maar toen was het geld op en de overheid kon er geen geld insteken. De weinige schoollokaaltjes die ze hebben voldoen niet en er is nauwelijks onderwijsmateriaal. Dus ook daar steken we de helpende hand toe.

Overall zijn er nog weinig onderwijsmiddelen en er is nog geen schoon (drink)water. Sanitaire voorzieningen zijn nauwelijks aanwezig en zeer slecht. De basisscholen zijn al wel officieel erkend door de overheid die de lerarensalarissen betaalt en een jaarlijkse bijdrage geeft voor de aanschaf van schoolboeken en leermiddelen. Dit bedrag is een zeer welkome bijdrage maar absoluut onvoldoende om noodzakelijke middelen aan te schaffen en verbeteringen aan te brengen.

Samen met u kunnen we het verschil maken voor deze kinderen, en ze helpen bij het bouwen aan een toekomst!