Sportdag voor de Okiyooschool en de Hidischool 2023

Zoals eerder aangekondigd hebben we een sportdag georganiseerd voor de kinderen van Hidi en omgeving. Wat we niet wisten dat het een enorm succes zou worden en niet in de laatste plaatst door de geweldige coördinatie en organisatie onder leiding van Getu Yami.

Wat moest er allemaal gebeuren:
De kinderen zijn gaan trainen voor de atletiek, volleybal- en de voetbalwedstrijden. Dit vond plaats op het nieuw aangelegde sportveld dat eerder dit jaar in samenwerking met de gemeente en de ouders is aangelegd.

De moeders van de kinderen zijn aan het werk gezet om het eten voor te bereiden. Het maken van injerra kost altijd een paar dagen evenals het maken van dabo (brood) en de shirosaus.

Ook moest er voldoende fruit en drinken zijn. Hierbij is de hulp van de vaders ingeroepen.

De docenten zijn op de dag zelf ingezet als scheidsrechter en voor het bijhouden van de uitslagen. Immers de winnaars van de atletiekwedstrijd krijgen nieuwe schoenen!

Vanuit Nederland hebben we 3 koffers met sportschoenen meegenomen en uitgedeeld aan de kinderen.

Op uitnodiging zijn de minister van sport, cultuur en onderwijs en een afvaardiging van de Oromia sportfederatie de kinderen aan komen moedigen.

Op de dag zelf hebben de voetbalteams van elke school (vier in totaal) tegen elkaar gestreden. De winnaars kregen een medaille. Voor de meisjes was er een volleybaltoernooi. Ook voor hen was er een medaille.

Maar het grootste feest was toch wel het onderdeel atletiek. Kinderen van 4 tot 18 jaar deden mee in verschillende disciplines en wat waren ze fanatiek! Elke school had zelfs een strijdlied dat luid werd ingezet bij elke overwinning van de betreffende school. Er deden meer dan 2.000 kinderen mee! Tussentijds werden de sporters ook voorzien van drinken en eten. Na afloop was het feest en was er voor iedereen eten, drinken en fruit!

Het is de bedoeling om hier een jaarlijks event van te maken omdat we gezien hebben dat de kinderen hier echt van genieten!

Omdat er zoveel meer kinderen meededen dan we gehoopt hadden zijn er dus ook meer winnaars die nieuwe schoenen krijgen zodat zij ook voor komend jaar kunnen blijven trainen voor de volgende sportdag en wie weet zit er wel een Sifan Hassan of Haile Gebreselassie tussen. U kunt deze actie nog steeds sponsoren.

Dat kan via rekeningnummer NL09 INGB 0008 0218 55 tnv Stichting Dessi ovv sportdag of via de doneerknop op de website. In juni 2024 gaan we weer naar Ethiopië. Ook dan wordt de jaarlijkse sportdag georganiseerd.