Vrouwenvereniging van Menz

Het gebied van Menz en Gishe is een hooglandgebied met uitgeputte hulpbronnen waar mensen beperkte percelen hebben voor landbouw. De gemeenschappen leden honger en armoede, en dat is vandaag de dag niet anders. Daarom wil de vereniging de gemeenschap betrekken, voornamelijk vrouwen die in de geschiedenis van het gebied geen controle hebben over het gezinsinkomen. (door mannen gedomineerde huishoudens komen hier vaker voor dan de rest van Ethiopië)

Deze inkomsten genererende projecten zullen ten goede komen aan vrouwen die zich richten op het produceren van lokale wol genaamd BANA, kleinschalige veeteelt en pluimvee door middel van georganiseerde hulp en hulp van getrainde landbouwprofessionals.

Voor de effectiviteit hiervan heeft de vereniging de Woreda landbouwprofessionals inschakelen.

Het project van de vrouwenvereniging is erop gebaseerd dat 250 vrouwen langdurig profijt zullen hebben van de inkomens genererende activiteiten en daarmee zullen nog eens 1000 personen (kinderen en familie) indirect hiervan profiteren. De vrouwen worden geholpen met het opzetten van  een klein bedrijfje. De bedrijfjes zijn zeer divers en bestaan onder andere uit het houden van bijen voor de handel van witte honing of het houden van schapen voor de wol maar ook het aanleggen van een katoenplantage of het houden van vee. Naast het opstarten van een bedrijfje kunnen ze ook cursussen volgen zoals boekhouding. Hiermee kunnen de vrouwen hun eigen inkomen genereren en in hun levensonderhoud voorzien. Als stichting ondersteunen wij deze projecten met een jaarlijkse bijdrage.